onsdag 30 januari 2008

Inuti det vita skåpet






För ett tag sen visade jag mitt vita skåp som står i vardagsrummet, jag berättade samtidigt att däri fanns en av mina finaste skatter. Idag tänkte jag visa vad denna skatt är för något. Det är en servis som jag ärvt efter min mormor och morfar. Servisen heter Bengali och är vit med ett rosa-rött mönster. Servisen köptes till min mormor och morfars bröllop i två delar och detta är den del som min mormors föräldrar köpte. De köpte 6 var av djupa, flata, assietter och smörgåstallrikar samt uppläggningsfat, kannor m.m. Tyvärr så gick min mormor o morfars del sönder i en flytt och det enda som finns kvar är tre tallrikar som morfar har på väggen hemma.


Denna del har stått i mina morföräldrars sommarstuga som också var min mormors barndomshem. Min mormor gick bort för några år sedan och samtidigt var vi tvugna att lämna sommarstugan då militären ägde den och kontraktet hade gått ut. Min mormor hade redan när det var tal om flytt första gången några år tidigare berättat att hon letat efter fler delar till servisen och tänkt ge det till mig, nu så hann hon aldrig göra det utan jag fick det utav min morfar istället. Min mormor och jag stod varandra mycket nära och porslinet betyder väldigt mycket för mig.


I skåpet står också mycket annat porslin, nytt som begagnat. De fina rosenskålarna är från Indiska, likaså de rosenmönstrade tekopparna. Den vita tekannan med tillhörande sockerskål fyndade jag på den årliga bakluckemarknaden i Sya. Jag har inte hunnit använda dem ännu, men de är bra vackra!











1 kommentar:

Lisa sa...

åh, vad fint du har det på ditt vita skåp. Jag gillar tanken med gamla svartvita foton och romantisk stil till ( i detta fallet beatles som du har på skåpet). Porslinet är också väldigt vackert./lisa